Saturday 28 September 2013

ERTI PERSAHABATAN

Teks :Asmah Md Isa
Sahabat adalah seseorang yang sentiasa ada ketika kita memerlukan samada saat suka atau duka. Sahabat yang  sangat serasi dengan kita biasanya sentiasa kekal dalam ingatan, Persahabatan pula adalah hubungan yang serasi antara sesama insan. Persahabatan yang berlandasan keikhlasan biasanya kekal ke akhir hayat.

Sahabat terbaik adalah kata hati kita yang sentiasa mengajak kita kearah kebaikan.Alhamdulilah jika kita ada kata hati yang boleh diharapkan. Boleh di sebut deria ke enam, setiap kali ingin melakukan sesuatu, jika hati merasa yakin pasti ada kebaikan dan boleh diteruskan.Sebaliknya jika hati berdebar-debar, kurang pasti dan tidak jelas elok tidak diteruskan.

Kata hati yang boleh dipercayai mestilah sentiasa bermunajat dan mohon bantuan Allah dalan setiap pilihan. Hanya Dia berkuasa menggerakkan hati dan melindungi kita dari jalan yang sesat. Setiap hari jangan segan untuk berdoa,jangan berputusasa jika belum nampak hasilnya, teruslah bersangka baik denganNya.Dia sentiasa ada plan terbaik  untuk setiap hambanya.

Niat yang ikhlas sangat penting. Semua perkara bermula dengan niat yang betul. Jika niat sudah betul , insyaallah pasti semua perkara yang berlaku dalam hidup kita sentiasa positif dan memberi rangsangan baru untuk terus cemerlang.

 Jika ingin sahabat yang boleh mendengar masalah kita , kita perlu jadi pendengar yang baik kepada sahabat yang lain.mendengar luahan bukan perkara yang senang.Tidak semua orang boleh bersabar mendengar luahan.....banyaknya suka memberi komen tanpa diminta. Mendengar dengan penuh  ikhlas memberi kita ruang untuk berfikir.


No comments:

Post a Comment