Friday 12 July 2013

serlahkan potensi diri




https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTzs4uhnRs2XVTGIR1kEzpcmbsMRNBLX3zds4U86a90CMzQjrOdcQ 

 Bismillahirahmanirrahim..

         Alhamdullilah siap dah kelas hari Jumaat penghulu segala hari .Minggu pertama puasa biasalah murid pun tak dak mood nak bercakap.Masing-masing buat keja sendiri ,tak adalah yang main kejar-kejar. Syukur alhamdulilah, kesihatan yang baik yang Allah beri memang satu nikmat.Kesihatan yang baik akan sentiasa menjadikan kita ceria dan bersemangat.


         Dengan semangat itulah kita dapat meneruskan usaha membantu menaikkan martabat anak bangsa kita dibumi yang tercinta ini.Kita mesti gembira barulah kita dapat gembirakan orang lain.Kadang-kadang kita terlebih gembira kerana dikurniakan anak yang ramai.Bagaimana yang tidak di kurniakan anak....adakah dia tidak boleh gembira?Apa yang penting berstukur dengan apa yang ada tetapi terus berusaha untuk jadi lebih baik.

         Sebenarnya  kita akan sentiasa bahagia jika sentiasa bersyukur, bayangkan ketika Allah sedang menguji kita...pahit dan perit untuk dikenang , Airmata bagaikan sudah kering, tiada arah untuk dituju ....tapi dihati jangan pernah lupa Allah sedang menguji kita untuk menaikkan darjat keimanan seseorang hambanya..

         Jangan putus berdoa jika tiba-tiba kita kehilangan orang -orang yang kita sayang kerana semua kurniaan Allah adalah pinjaman, bukan hak milik kekal.Sebagai wanita kita mesti ada kemahiran tertentu yang hanya kita yang tahu.kemahiran asas adalah memasak.Walau setinggi mana kita belajar kita mesti mahir memasak untuk keluarga supaya ada resepi keluarga yang boleh diingat oleh anak-anak kita bila kita telah tiada.Air tangan seorang ibu tetap yang paling sedap kerana diadun dengan keikhlasan dan kasih sayang.

          Wanita juga mesti tahu mencari sumber pendapatan sendiri, tukarkan minat kepada sesuatu kepada sejenis perniagaan yang didalamnya ada seluruh rasa cinta dan keikhlasan.Alhamdulilah jika suami memang ada sebagai pendorong dan pelabur juga.Jika berlaku sesuatu yang tidak di duga kita ada kekuatan untuk terus melangkah kehadapan.

         Akhirnya wanita perlu ada lesen dan dapat memandu dengan baik, Langkah lebih teratur dan selamat jika kita tak perlukan driver dalam semua urusan.Wanita adalah pengurus masa yang baik , dia sentiasa dapat merasa bila anak-anak memerlukannya.Pasangan pula kadang-kadang sama manja dengan anak itupun wanita kena uruskan juga.

          Wanita yang hebat adalah wanita yang sentiasa bersyukur,tetapi sentiasa berwawasan untuk kehadapan.jangan jemu untuk belajar perkara baru mengikut zaman.Jika berilmu kongsikan agar hidup lebih berkat.

No comments:

Post a Comment